Jak uniknąć „gąbczastego” hamulca?

Czyli umiarkowanie dogłębne studium przypadku uszkodzonego hamulca hydraulicznego

Na pewno każdy z Was zna to straszne uczucie kiedy w połowie epickiego zjazdu klamka hamulcowa zaczyna robić się „gąbczasta”, a siła hamowania spada.
Pewnie wszyscy wiecie, co to oznacza…

… zapowietrzony hamulec.

Przyczyn takiego stanu rzeczy może być kilka. Nie chciałbym skupiać na każdej z nich z osobna, a raczej przedstawić pojedynczy przypadek od A do Z.

PAcjent – SRAM Force eTap AXS HRD

Zacisk hamulca-SRAM Force eTap AXS HRD w dłoni mechanika
Zacisk hamulca SRAM Force eTap AXS HRD Fot. Hamil Herchel

Pacjent nie miał lekkiego życia. Od 2 lat i 25 tysięcy kilometrów był jednym z podzespołów commutera użytkowanego na co dzień w Krakowie. Hamował wszędzie i w każdych warunkach. Czy to zima, błoto pośniegowe, sól i -15°C czy też lato, słońce i +30°C.

Na szczęście jego właściciel lubił i dbał o swój rower. Regularnie wymieniał klocki hamulcowe i rekomendowany przez producenta płyn DOT 5.1

Jednak prędzej czy później nawet najlepsze komponenty się zużywają. Zwłaszcza przy tak intensywnej eksploatacji.

OBJAWY

Zaczęło się od niegroźnie od trudnej do zauważenia zmiany w pracy klamki hamulcowej. Po jakimś czasie dźwignia robi się miękka, a hamulec traci moc.

Pacjent trafia do serwisu. Hamulec zostaje odpowietrzony, a cały płyn wymieniony. Zakładam nowe okładziny. Problem znika.

Mechanik demontuje hamulec z ramy
Przed odpowietrzeniem hamulec trzeba wyczyścić Fot. Kamil Herchel

Niestety miesiąc później hamulec wraca. Do wcześniejszych objawów dochodzą kolejne. Dźwignia przestaje wracać do swojej bazowej pozycji, tarcza ociera, a tłoczki nie chcą się cofać.
Problemy z nieodpowiednio nasmarowanymi tłoczkami w zaciskach Sram to raczej standard więc decyduje się na rozebranie zacisku.

diagnoza

Po otworzeniu układu hamulcowego diagnoza jest dość prosta. Przynajmniej jeśli ma się dobre oko lub aparat. 🙂 To nie brak smaru jest problemem.

zabrudzona polówka zacisku hamulcowego
W takim brudzie, tłoczki nie miały lekkiego życia Fot. Kamil Herchel

Na skutek normalnego zużycia klocków, tłoczki wysunęły się z zacisku. Fakt, że są wykonane ze stali, przyspieszył ich korozję, przez co nieznacznie spuchły i nie były w stanie się cofnąć. To z kolei było przyczyną niewracania dźwigni hamulca, spadku mocy hamowania i uczucia „gąbki”

Porównanie nowego i uszkodzonego tłoczka
Po lewej – nowy tłoczek
Po prawej – uszkodzony z widoczną przy lewej krawędzi korozją
Fot. Kamil Herchel

leczenie

Po postawieniu diagnozy natychmiast zabieram się do naprawy.
Z dużą dokładnością czyszczę zacisk, by mieć pewność, że zauważę każdą wadę czy rysę.

Mycie zacisku przy użyciu myjki biologicznej
Każdą naprawę zaczynam od dokładnego czyszczenia w myjce biologicznej Fot Kamil Harchel
Dokładnie wyczysczona połówka zacisku Sram
Zacisk po dokładnym wyczyszczeniu prezentuje się świetnie Fot. Kamil Herchel

Gdy mam pewność, że wszystko jest sprawne, przystępuję do montażu dedykowanego zestawu nowych tłoczków i uszczelek, które pokrywam odpowiednią warstwą Sram assembly grease, a całość układu zalewam nowym płynem.

Zestaw tłoczków i uszczelek wraz z zaciskiem Sram HRD
Zestaw nowych tłoczków i uszczelek oczekujący na montaż Fot. Kamil Herchel

Po serwisie wszystko dokładnie odtłuszczam, by mieć pewność, że żadne zanieczyszczenia nie dostaną się na klocki hamulcowe.

Wypalanie tarczy hamulca po zakończonej naprwie
Dokładne odtłuszczenie i wypalenie tarczy to podstawa Fot. Kamil Herchel

Na koniec zostaje dokładna regulacja. Wszystko musi działać idealnie.

Klucz ParkTool i tarcza hamucla
Do pracy używam narzędzi z najwyższej półki Fot. Kamil Herchel

Po takiej naprawie hamulec powinien służyć bezproblemowo przez kolejne 25 tysięcy kilometrów 🙂

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s